Michael Stöppler, born in 1961, studied Polish studies / Sociology in Frankfurt am Main, Mainz, Munich and Warschau, between 1981-83 and graduated with a diploma in Sociology at the J.W.Goethe-University in Frankfurt 1992. 1988 – until now: he researches and teaches in different projects such as the ERASMUS Programm der Kommission der Europäischen Gemeinschaften / Institut für Sozialpädagogik und Erwachsenenbildung an der J.W.Goethe-Universität Frankfurt am Main / Institut für Sozialforschung Frankfurt am Main / Programm des Hessischen Ministeriums für Wissenschaft und Kunst zur Verbesserung der Lehre an den hessischen Hochschulen / Society for the Studies of the Human Sciences EMEA (Athen) / Stolowca Filmowcow Solidarnosci Gdansk / Stavros S. Niarchos Foundation / Task Force Human Ressources, Education, Training and Youth der Kommission der Europäischen Gemeinschaften. Research fields are: Epistemology, Criminology, Propaedeutics. His latest publications are: (Co-editor) Knowledge in the New Technologies, Verlag Peter Lang, Frankfurt 2005; Alma und Selma Koeppe, Atopien des Widerstands. Max Horkheimers platonische Akademie, (Hrsg. Hartwig Zander), Passagen Verlag, Wien 2009, (redaktionelle Mitarbeit); 1994 until now: Teacher for pedagogy in the frame of the study course Theater- und Opernregie at the Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Frankfurt am Main; 2009-2011 Teacher for rhetoric in the study course Theater- und Orchestermanagement at the Hochschule für Musik und darstellende Kunst Frankfurt am Main; 1992-1994: Academic tutorials and research; 1995-1996: Leader of the branch office of Central Hessian Symposium in Education Research; 1997-1998: Research Analyst at Ray&Berndtson, Frankfurt am Main; 1999-2000: Project Manager Research-Competence-Center IT at Ray&Berndtson, Frankfurt am Main; 2001-2005: Founding and Leading a personnel advisory service.